LEDEREN | Sommer 2017

FÆLLESSKAB I EN LYS TID

Når I får dette kirkeblad, så er det Pinse.

Efter Jesu Kristi opstandelse Påskedag viser Jesus sig for sine disciple i 40 dage, inden han vender tilbage til sin far i himmelen. Disciplene får at vide, at Helligånden vil komme i stedet for Jesus Kristus som Guds talsmand og hjælper. Flere gange fortalte Jesus disciplene, at han skulle lide, dø og opstå fra de døde. De forstod det ikke. De forstår heller ikke helt, hvad Jesus mener, når han siger, at Helligånden skal komme og fylde dem og forandre deres liv. 10 dage efter Jesu Kristi Himmelfart er det pinsedag. Disciplene sidder indendørs i et lokale i Jerusalem – lidt bange og beklemte. Jesus har forladt dem – igen. Hvad skal de nu gøre? Med ét kommer Helligånden susende og fylder dem hver især med ny ild og kraft.Der er mange mennesker fra hele verden samlet i Jerusalem.

Disciplene begynder straks at tale til de mange folk om Jesus Kristus, og Helligånden gør, at alle forstår, hvad disciplene siger, selv om tilhørerne taler forskellige sprog. Bibelen fortæller, at mennesket blev splittet sprogligt, da menneskeheden sammen forsøgte at bygge Babelstårnet, der skulle nå helt til himlen, så mennesker kunne blive som Gud.

Pinsedag sker underet, at menneskeheden forenes sprogligt. Helligånden fjerner sprogbarrieren for en tid, sådan at alle kan høre det gode budskab. Der er en bøn, som Jesus lærer sine disciple at bede: Fadervor. Når kristne fra hele verdenen sammen beder Fadervor, så forstår vi hinanden trods alle sprogbarrierer – ud over alle grænser.

Pinse handler om fællesskab, uanset hvem vi er og hvilket sprog, vi taler.

Mange er del af forskellige fællesskaber, men der er også mange, som føler sig ensomme.Det gør forfærdeligt ondt at føle sig ensom. Jul og sommer er næsten den værste årstid, når man føler sig ensom. Det føles, som om alle andre har nogen at være sammen med. Hvor kan man rejse hen på sommerferie, når man er alene? Det vrimler jo med familier både hjemme og i udlandet. Så føler man sig endnu mere alene i lyset af de andres fællesskab. Ensomhedsfølelsen kan man ikke gøre så meget ved. Det er desværre et vilkår for nogle af os af forskellige grunde, men vi kan minde hinanden om, at som døbte kristne er vi en del af et fællesskab, der går ud over alle grænser. Det kan da også være, at kirken kunne blive det sted, hvor man finder et fællesskab. Det kræver mod at gå hen i kirken alene, og det tager tid at komme til at føle sig som en del af fællesskabet. Men det er en mulighed. Det kunne blive en ny begyndelse, ligesom Pinse er en ny begyndelse. Kirkens og fællesskabets fødselsdag.

Med ønsket om fællesskab og glæde i en lys tid.

Christel Frederiksen 


September 2012

December 2011

September 2011

Juni 2011

ANDRE UDGIVELSER


Modtag NYHEDSBREVET!


Sommer 2017


MÅNEDENS SALME | Juni 2017

Allerede i 1843 forsøgte Grundtvig sig med denne dejlige pinsesalme, men da var den kortere og hed: Opblomstrer nu Guds kirkevange, men i 1853 var vores nuværende udgave færdig og tryktes i 5. oplag af ’Festsalmer’. Salmen har...Læs mere



Kalender

BegivenhedDato

Højmesse i Greve kirke v/ Christian Bryld

28. maj 09:00
28. jun 10:00
28. maj 09:00 -
28. jun 10:00

Højmesse i Greve kirke v/ Christel Frederiksen

25. jun 09:00
10:00
25. jun 09:00 -
10:00

Højmesse i Johanneskirken v/ Christel Frederiksen

25. jun 11:00
12:00
25. jun 11:00 -
12:00

Aftengudstjeneste i Greve kirke

11. jul 19:30
20:30
11. jul 19:30 -
20:30

Aftengudstjeneste i Johanneskirken

27. jul 19:30
20:30
27. jul 19:30 -
20:30

Greve Sogns SOMMERFEST

Sommerfesten begynder med en festlig friluftsgudstjeneste i stensætningen ved siden …

27. aug 11:00
14:00
27. aug 11:00 -
14:00

Bibelselskabet

med søgefunktion, informationer om Bibelen og dens historie, Søndagens Tekst samt redskaber til brug af Bibelen i hverdagen.