Onsdagscafé i Johanneskirken

Hver onsdag er der kaffe på kanden, hygge og samvær i Johanneskirken fra kl. 13 til 16

Og sådan har det været siden oktober 2005, hvor OnsdagsCaféen blev startet af Greve Sogns Menighedspleje.

Menighedsplejen i Greve Sogn ledes af frivillige og blev stiftet i 1986. Formålet er, at støtte med økonomisk hjælp til trængende familier og personer i sognet, samt at skabe aktiviteter med fællesskab for alle der kan have glæde af et socialt netværk, er ensomme eller bare kunne tænke sig et fristed, hvor man kan hygge sig i andres selskab.

Den økonomiske støtte ydes bl.a. i form af julehjælp og bidrag til at holde konfirmation. Pengene hertil kommer bl.a. fra Menighedsplejens indsamlinger, salg ved den årlige Kulturweekend og gennem bidrag fra fonde.

Blandt de fælleskabsskabsfremmende aktiviteter er der så OnsdagsCaféen. Her møder hver onsdag kl. 13-16 20-25 damer i Johanneskirken, hvor de hygger over kaffe og brød, snakker og sludrer og ikke mindst strikker lapper og syr tæpper. Man starter altid med at synge en sang fra Højskolesangbogen og synger så igen et par sange/salmer midt i programmet. Sangvalget går på skift og når kirkens organist Lise af og til dukker og spiller til på klaveret, løfter det fællessangen til helt nye højder.

Indimellem sangene, snakken og hyggen, strikkes der lapper, der igen sys sammen til tæpper.

For hver gang, der er lavet 30 tæpper, der hver består af 80 lapper, afleveres disse til Nødhjælpsdepotet i Næstved, der videresender tæpperne til fattige og kriseramte lande, der har hårdt brug for nødhjælp. En god del af tæpperne er gået til Ukraine.

Deltagerne i OnsdagsCaféen betaler 5 kroner pr. gang, som ubeskåret går til transporten af tæpperne ud i verden.

Nogle mødes privat, tager på ture og rejser sammen og alle passer på hinanden og følger op, om der er noget galt, hvis personer som normalt deltager, pludselig ikke dukker op.

For tiden er det kun damer der møder op. Men Caféen er både åben for damer og herrer. Og man behøver ikke hverken at ville eller at kunne strikke, man er velkommen til blot at hygge sig og være med. Så hvis du synes at OnsdagsCaféen kunne være noget for dig, så kom og oplev samværet – det kunne jo være, at ”du bliver hængende”.

Garn og stoffer modtages meget gerne. OnsdagsCaféen har brug for især garn, men også stofstykker til deres hyggestunder og velgørende arbejde.

Så hvis du ligger inde med dette eller rester heraf, må du meget gerne aflevere i Johanneskirken eller ringe/skrive til Kordegnekontoret tlf. 4390 6891,  E-mail: greve.sogn@km.dk